WRÓĆ DO LISTY ARTYKUŁÓW

Często nie zdajemy sobie sprawy, jak ważne są dla nas stopy. A przecież to one nas noszą, podpierają, amortyzują podczas poruszania.

 

Niestety, osoby chore na cukrzycę mają znacznie zwiększone ryzyko powstania uszkodzeń w obrębie stóp.

 

Przyczyny takiego stanu dokładniej wyjaśnię w artykule poświęconym powikłaniom cukrzycy, który zostanie opublikowany wkrótce.

 

Jak zatem możesz zadbać o swoje stopy, jeśli chorujesz na cukrzycę?

 

Przeczytaj poniższy artykuł lub obejrzyj film, który znajdziesz pod artykułem.

 

 

 

Krok 1 - wygodne buty

 

Noś wygodne obuwie, z szerokim przodem i na niskim obcasie. Najlepsze jest obuwie z naturalnej skóry lub miękkich tkanin, ponieważ dostosowuje się do nogi.Takie obuwie zmniejsza ryzyko otarć.

 

Unikaj butów na wysokim obcasie, z wąskimi noskami, a także wykonanych z materiałów niskiej jakości.

 

 

Krok 2 - pełne buty

 

Zawsze noś pełne buty, niezależnie od pory roku lub pogody.


Obuwie odkryte (sandały, klapki) zwiększa ryzyko urazów stopy, natomiast tzw. japonki mogą doprowadzić do otarć lub ran w przestrzeni międzypalcowej.

 

Pamiętaj o skarpetkach – najlepsze są z naturalnych tkanin (bawełna, bambus), bezszwowe i bezuciskowe. Jeśli nie masz skarpetek bezszwowych, możesz nosić zwykłe skarpetki wywrócone na „lewą stronę”.

 

 

Krok 3 - zawsze buty

 

Nigdy nie chodź boso, nawet w domu, szczególnie jeśli masz zaburzenia czucia. Drobne przedmioty leżące na podłodze mogą spowodować skaleczenie stopy, którego nie poczujesz.

 

 

Krok 4 - sprawdzaj buty

 

Przed założeniem butów i kapci sprawdź dłonią ich wnętrze. Mogą tam się znajdować kamyki, spinacze, klocki lub inne przedmioty, które poprzez długotrwały ucisk spowodują powstanie rany lub owrzodzenia.


Osoby z zaburzeniami czucia mogą długo chodzić z różnymi przedmiotami wewnątrz butów nie mając świadomości tego faktu.  

 

 

Krok 5 - sprawdzaj stopy

 

Codziennie oglądaj całe stopy, szczególnie podeszwy i przestrzenie międzypalcowe. Sprawdzaj, czy nie robią się otarcia, pęknięcia, rany.

 

Jeśli nie jesteś w stanie obejrzeć swoich stóp, poproś kogoś bliskiego lub używaj do tego celu lusterka na długiej rączce.

 

 

Krok 6 - myj stopy

 

Myj stopy w ciepłej, ale nie gorącej wodzie, z dodatkiem łagodnych środków myjących. Najlepszy jest prysznic lub krótka kąpiel.

 

Jeśli masz zaburzenia czucia, sprawdzaj temperaturę wody termometrem.

 

Nigdy nie mocz stóp dłużej niż 5-7 minut. Może to doprowadzić do maceracji naskórka i powstania ran.

 

Po umyciu dokładnie osusz skórę delikatnym ręcznikiem. Unikaj mocnego tarcia skóry. Pamiętaj o wysuszeniu przestrzeni międzypalcowych.

 

 

Krok 7 - usuwaj zrogowacenia

 

Jeśli masz zrogowaciałą skórę, ścieraj ją po myciu delikatną papierową tarką.

 

Nie używaj pumeksu – naskórek, który zostaje w jego porach jest świetną pożywką dla bakterii.

 

Nie używaj tarek metalowych, ponieważ kaleczą skórę zamiast ją ścierać.

 

Nie używaj tarek i pilników elektrycznych – możesz zetrzeć naskórek zbyt głęboko. Ponadto podczas pracy wydzielają one dużo ciepła, które może doprowadzić nawet do oparzenia.

 

 

Krok 8 - obcinaj paznokcie

 

Paznokcie obcinaj prosto i niezbyt krótko.

 

Paznokieć ma chronić brzeg palca przed urazami, dlatego powinien być obcinany równo z brzegiem palca.

 

Nie wycinaj boków paznokci, jedyne lekko je opiłuj, aby nie miały ostrych końców.

 

Nie wycinaj skórek ostrymi narzędziami.

 

Nieprawidłowo wykonane zabiegi mogą doprowadzić do skaleczeń,

a nawet powstania deformacji paznokcia lub zespołu stopy cukrzycowej.

 

 

 

Krok 9 - nawilżaj skórę

 

Do pielęgnacji stóp używaj kremów nawilżających na bazie mocznika lub maści cholesterolowej.

 

Zwróć uwagę na stężenie mocznika w kremie – nie powinno przekraczać 20%. Kremy z wyższym stężeniem mocznika paradoksalnie wysuszają skórę zamiast ją nawilżać.

 

 

Krok 10 - bądź rozważny

 

Pamiętaj o rzeczach, których nie powinieneś robić swoim stopom!

 

Nie używaj termoforów ani kocy elektrycznych do ogrzewania stóp. Jeśli ci zimno w stopy, załóż skarpetki. Uczucie zziębniętych stop zgłoś swojemu lekarzowi – to może być początek neuropatii lub objaw niedokrwienia stóp.

                 

Nigdy nie usuwaj sam pęcherzy, modzeli lub odcisków. Nie stosuj maści ani plastrów na odciski, ani nie używaj preparatów złuszczających skórę.

 

Jeśli masz problem ze stopami, zgłoś się do podologa lub do Gabinetu Stopy Cukrzycowej.

 

Jeśli zdecydujesz się na usługi kosmetyczki, upewnij się, że ma  doświadczenie w pielęgnacji stóp cukrzyka. Nie każda kosmetyczka ma odpowiednie kwalifikacje!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Zadbaj o swoje stopy!
23/01/2022

Katarzyna Wakulińska

pomiar cukru glukometrem, samokontrola
Regularna aktywność fizyczna jest znanym czynnikiem zmniejszającym ryzyko wystąpienia wielu chorób niezakaźnych, takich jak choroby układu krążenia, cukrzyca typu 2 czy niektóre nowotwory (np. rak
Cukrzyca to grupa chorób metabolicznych charakteryzująca się hiperglikemią (podwyższonym poziomem cukru we krwi). Cukrzyca jest jednym z najczęstszych powikłań ciąży w Polsce. Wyróżniamy cukrzycę przedciążową,
Cukrzyca - jedna nazwa, rożne oblicza Czym jest cukrzyca? Jest to grupa chorób metabolicznych, których wspólną cechą jest wysoki poziom cukru we krwi (hiperglikemia). U
Czy cukrzyca jest już epidemią? Cukrzyca na świecie Międzynarodowa Federacja Cukrzycy (International Diabetes Federation - IDF) szacuje (dane na rok 2017), że na świecie żyje
Cukrzyca nie jest jedną i jednorodną chorobą. Jest to grupa chorób metabolicznych, których cechą wspólną jest  hiperglikemia, czyli wysoki poziom cukru we krwi. Wynika on
Trochę przekornie zastosowałam tytuł wprowadzający w błąd, ponieważ chciałabym się w tym artykule rozprawić z kilkoma bardzo utrwalonymi w powszechnej świadomości mitami na temat żywienia
Jednym z elementów samokontroli jest oznaczanie poziomu cukru w domu glukometrem. Aby wynik był wiarygodny, należy przestrzegać kilku podstawowych zasad. Tutaj możesz pobrać infografikę, która
Zalecenia żywieniowe 2020 - co nowego? W październiku 2020 roku zostały przedstawione najnowsze zalecenia żywieniowe dla populacji Polski, opracowane przez Narodowy Instytut Zdrowia Publicznego –

Warto przeczytać także:

Diabetolog Katarzyna Wakulińska, gabinet prywatny Zielona Góra

Niniejsza witryna ma charakter wyłącznie informacyjny, a publikowane treści mają na celu edukację diabetologiczną oraz promowanie szeroko pojętej świadomości zdrowotnej i zdrowego trybu życia. Na podstawie uzyskanych informacji nie należy podejmować samodiagnozowania ani samoleczenia i w żadnym wypadku nie mogą one zastąpić wizyty u lekarza.

 

 

Polityka prywatności